تحقیق در مورد حضرت اميرالمومنين امام علی (ع)

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته تاریخ (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

بي ترديد حضرت اميرالمومنين (ع)‌محور قضاوتهاي اسلامي و شيعي و مهمترين چهره نظام ساز براي قضاي اسلامي است. آن حضرت در دوران حكومت نبوي، قاضي مدينه و يمن بود. قضاوت در مدينه با حضور شخص رسول خدا (ص) افتخاري عظيم است.

تاييدات مكرر رسول خدا نسبت به توانايي آن حضرت در قضاوتها، تأكيدي بر اين محوريت است. پيامبر فرمود: داناترين امت من نسبت به سنتها و قوانين قضايي علي بن ابي طالب است. و داناترين شما به روش داوري علي است و قضاوت آنگونه است كه علي حكم كند و نيز اي علي! به سوي يمن حركت كن و زبان تو را از خطا و اشتباه صيانت بخشد و همچنين سپاس خدا را كه در خاندان من كساني را قرار داد كه داوري آنها مانند داوري پيامبر است.

در زمان خلفا، بركناري آن حضرت از خلافت باعث كناره گيري از امور حكومت، از جمله قضاوت نشد و ايشان دستگاه قضايي نو پاي اسلام را هدايت و رهبري مي كرد. گاه خلفا مسايل لاينحل قضايي را به حضرت ارجاع مي دادند و گاه خود مستقيماً دخالت مي كرد و در پايان هر قضاوت، تحسين آنان را بر مي انگيخت و همگي مي گفتند زنهاي جهان از زاييدن فرزندي مانند علي عاجزند قويترين قاضي در بين ما علي است. حضرت در اين باره به مالك اشتر مي گويد:

در آغاز، در كار خلفا دخالت نمي كردم بعد ديدم مردم از اسلام رويگردان مي شوند كه دخالت كردم. ترسيدم اگر به ياري اسلام و مسلمانان برنخيزم، ويراني در بناي اسلام ببينم كه مصيبت آن براي من بزرگتر از دوري حكومت چند روزه است كه همچون سراب زايل مي شود.

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمتword  در اختیار شما قرار می‌گیرد

تعداد صفحات :  18

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته تاریخ (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1814 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل