تحقیق بررسي تأثير ميزان تحصيلات بر ملاكهاي ازدواج در بين دانشجويان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

فهرست مطالب     

- چكيده   2

- پيشگفتار           3

فصل اول : " طرح تحقيق"   

- مقدمه   6

1-1- بيان مسئله     11

2-1- سئوال تحقيق 15

3-1- اهداف تحقيق 16

4-1- ضرورت و اهميت تحقيق          18

فصل دوم: " ادبيات تحقيق"  

الف- ازدواج        

1-1-2- تعريف ازدواج         22

2-1-2- ازدواج بعنوان يك پديده اجتماعي و تحول آن         25

3-1-2- انواع ازدواج و معيارهاي آن    31

4-1-2- تاريخ تحولات خانواده و ازدواج در ايران            37

ب- پيشينه تحقيق  

1-2-2- تحقيقات داخلي         47

2-2-2- تحقيقات خارجي       51

ج- چارچوب نظري           

1-3-2- نظريه همسان همسري           59

2-3-2- نظريه نيازهاي شخصيتي مكمل            69

3-3-2- نظريه مجاورت مكاني (همجواري)        74

4-3-2- نظريه تأثير تصور از والدين در انتخاب همسر      76

5-3-2- تئوري تصور از همسر مطلوب            79

- بسوي يك نظريه تركيبي    79

6-3-2- نظريه مبادله           82

- بيان فرضيه ها    85

- مدل تحليلي        86

فصل سوم: " چارچوب روش تحقيق"   

1-3- روش تحقيق 88

2-3- تكنيك جمع آوري اطلاعات         89

3-3- اعتبار و روائي           89

4-3- نمونه تحقيق  90

5-3- روش نمونه گيري و تعيين حجم نمونه       90

6-3- روشهاي آماري تجزيه و تحليل اطلاعات    92

7-3- زمان و مكان تحقيق     93

8-3- كاربرد علمي و عملي پژوهش     93

9-3- متغيرهاي تحقيق         94

10-3- تعاريف عملياتي متغيرهاي تحقيق           94

فصل چهارم :       

توصيف داده ها     98

 

 

فصل پنجم:          

- نتيجه گيري        149

- محدوديت ها       151

- پيشنهادات          152

- منابع و مأخذ       153

- پيوستها

چكيده

از آنجايي كه بررسي و شناخت ملاكهاي همسرگزيني موجبات تشكيل خانواده سالم را براي جوانان در آستانه ازدواج فراهم مي سازد، بسيار حائز اهميت است.

لذا در اين پژوهش سعي شده به مهم ترين ملاكهايي كه در همسرگزيني افراد تحصيل كرده نقش دارند اشاره گرديده و ميزان تأثيرگذاري هر يك از اين عوامل در امر ازدواج بررسي و شناخته شود. در اين راستا، هدف تحقيق "بررسي ميزان تأثير پذيري ملاكهاي ازدواج از ميزان تحصيلات (دانشگاهي) است".

چارچوب تئوريك اين بررسي را ديدگاههاي همسان همسري، مجاورت مكاني و تئوري مبادله تشكيل ميدهند ، بر اساس اين تئوريها فرضياتي مطرح و به معرض آزمون گذارده شده اند. در اين پژوهش بواسطه ويژگي موضوع مورد مطالعه از روش "پيمايش" بعنوان يك روش تحقيق مناسب اين قبيل تحقيقات استفاده شده و ابزار گردآوري اطلاعات نيز پرسشنامه مي باشد، كه در بين يك نمونه (196) نفري از دانشجويان کارشناسی ترم اول و دانشجويان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (در پاييز 84) توزيع و پس از تكميل جمع آوري گرديد. تجزيه و تحليل داده ها به روش مقايسه اي و با استفاده از آزمون "t" استيودنت صورت گرفت.

نتايج نهايي تحقيق نشان داد كه ، از بين هفت فرضيه مطرح شده، صرفاً فرضيه هاي همگني سني و همگني تحصيلي با ميزان تحصيلات در امر ازدواج رابطه معني داري دارند. بدين معني كه جوانان تحصيل كرده (در جامعه آماري دانشجويان) گرايش بيشتري به ازدواج با كساني را دارند كه از نظر تحصيلات و سن مشابه آنان باشند. ولي ملاكهاي زيبايي ظاهري، اصالت خانواده و رفاه مادي هر چند از نظر دانشجويان مورد بررسي اهميت زيادي در امر ازدواج دارند، امّا متأثر از متغير تحصيل نمي باشند، و ملاكهاي قوميت و اعتقاد ديني نيز صرف نظر از ميزان تحصيلات، در حد متوسط مورد توجه دانشجويان جامعه آماري بوده است.

 

مقدمه

نهاد خانواده با قدمتي ديرينه و تاريخي دير پا از چنان اعتبار و اهميتي برخوردار است كه هيچ نهادي در طول اعصار به مانند آن نقش تعيين كننده اي را در اجتماع بشري نداشته است . تشكيل خانواده در تمام ادوار به شكل هاي متفاوت و با ويژگي هاي خاص تا به امروز وجود داشته ، ضمن اينكه با تغيير و تطور بسيار نيز مواجه بوده و موجوديت خود را حفظ كرده است و به عنوان اقدامي حياتي مهم و تعيين كننده در زندگي آتي محسوب مي شود.

" خانواده بعنوان نهاد اصلي بدلايل مختلف همواره در مركز بحث هاي جامعه شناسي قرار داشته و دارد از جمله :

-           از يك طرف بررسي روابط فرد و جامعه : چنانچه مي دانيم مسئله اجتماعي شدن  " (Socialization) " و فرهنگ پذيري" (Acculturation)" بدون توجه به پرورش اساسي فرد در خانواده و انتقال فرهنگ جامعه به اعضاء و بطور كلي روابط متقابل فرهنگ و شخصيت كه خاصه از طريق شكل گيري شخصيت انسان انجام مي پذيرد امري تقريباً محال و غير قابل حصول خواهد بود.

-           از طرف ديگر ساخت خانواده و نظام اجتماعي در مقياس وسيع بر روي ساخت كل جامعه تأثير مي گذارد و در واقع ساخت جامعه ( بخصوص جوامع ابتدايي) تابعي از ساخت خانواده و نظام خويشاوندي است. شايد بهمين دليل مردم شناسان معروفي، چون رادكليف براون و مالينوفسكي و جامعه شناساني چون دوركيم و پارسونز بخش قابل ملاحظه اي از مباحث مورد نظر خود را به نظام خانواده و خويشاوندي اختصاص داده اند" . ( سيف 1368، 6-5)

در مباحث جامعه شناسي خانواده، عليرغم تمامي تفاوتها و اختلاف نظرهائيكه در مورد خانواده وجود دارد، دو وجه مشترك نيز ديده مي شود :

"الف : خانواده گروه كوچكي است كه ويژگي اساسي و غير قابل تفكيك آن « صميميت » است.

ب : اجتماعي كردن نسل آينده جزء بديهي ترين ، اساسي ترين و اصلي ترين وظايف آن مي باشد.

"( باوم ، 1367،147) وظايف ،‌كاركرد و اهميت خانواده چيزي نيست كه بتوان در آن ترديد نمود هر چند نبايد از خاطر برد كه عوامل متفاوت ، بسياري از كاركردهاي خانواده را نسبت به گذشته كاهش داده اما اينها به معناي تضعيف قطعي خانواده و يا امحاي آن نيست بسياري از انديشمندان جهان امروز عليرغم اين نظريات بدبينانه ، از دگرگوني خانواده ، نوسازي آن و پيدايي پايگاههاي جديد سخن مي رانند

 "( ساروخاني،1370، 7 ) ازدواج (Marriage) و همسرگزيني (mate selection) بعنوان نقطه آغازين تشكيل نهاد اجتماعي خانواده از اهميت بسزا و پر ارزشي برخوردار است كه نه صرفاً از جنبه زيست شناختي آن ، بلكه در يك سلسه روابط اجتماعي در هر جامعه با ويژگيهاي خاص آن جامعه مورد بررسي قرار مي گيرد.

در بين ملل مختلف دنيا ازدواج بعنوان يك امر مسلم و ضروري در حيات اجتماعي مطرح مي شود اين ضرورت و نياز بدليل ايجاد پيوندهاي پايدار در جهت حفظ و تداوم كاركردهاي خانواده و خويشاوندي حائز اهميت است .

ازدواج در ميان ملت هاي گوناگون دنيا از ساخت خانواده و نظام خويشاوندي و فرهنگ جامعه متأثر

است و به اين لحاظ كاركردهاي مترتب بر آن با توجه به اين اصل شكل گرفته و در جهت حفظ و تقويت ساختار كلي نظام اجتماعي عمل مي نمايد.

ازدواج در وهله اول ممكن است امري شخصي و خصوصي تلقي شود اما واقعيت آن است كه كمتر حوزه اي از حيات انساني يافت مي شود كه روابط بين فرد و جامعه در آن چنين تحت انتظام هنجاري قرار گرفته باشد.

 

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

 

تعداد صفحات : 172


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1229 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 172

حجم فایل:311 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل