تحقیق مفاهيم اساسي تصميم گيري

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

شناخت قرائن و نشانه هاي تحول در زندگي ، شرايط اوليه پذيرش اصول چند سويه روشهاي تصميم گيري و برنامه ريزي هوشمند و خلاق است . توان بهره‌گيري از پيام ، ادراک وکشف جوهره تجربيات موفق و ناموفق زندگي است که در طول زندگي، مسيرهاي درست و نادرست رسيدن به هدفهاي فردي و سازماني را تعيين مي‌کنند . الهام گيري از اين شناخت و مکاشفه ، چشم اندازهاي آينده را شفاف و به روشني ترسيم مي‌کند.(حميدي زاده ، 1381، ص 1)

تصميم گيري ، جوهره مديريت است و مدير کسي است که هر لحظه بايد تصميم بگيرد . تمامي‌تلاشهاي مديران ، در يک نقطه به بار نشسته و نتايج عيني خود را بروز مي‌دهد و آن نقطه گزينشي است که از بين گزينه هاي مختلف صورت گرفته و به‌عنوان تصميم مدير تعيّن مي‌يابد . علت خوب يا بد شدن کارها يا موفقيت و شکست در دستيابي به اهداف تا حد زيادي در گرو همين لحظه و تصميمي‌است که گرفته‌مي‌شود.(باقريان ، 1380 ، ص 59)

 

مفاهيم اساسي تصميم‌گيري

1- اطمينان (معلوم) و عدم اطمينان (نامعلوم) در تصميم گيري

ساده ترين کاربرد نظريه تصميم در مواردي است که تصميمات تحت شرايط معلوم گرفته مي‌شوند و شايد ساده ترين مثال تصميم گيري تحت شرايط معلوم نيز لباس‌پوشيدن هر روزه باشد .

اگر چه ممکن است لباسهاي مختلفي داشته باشيم ليکن اکثر ما به سرعت و با کمترين تلاش ، انتخاب خود را انجام مي‌دهيم اما همه تصميم گيريها به اين سادگي نيستند . هنگامي‌که فقط قسمتي از نتايج از طريق انتخاب ، تعيين مي‌شود ، فرآيند تصميم‌گيري،  ، پيچيدگي بيشتري مي‌يابد براي اينکه بتوانيم ساختار يک تصميم تحت شرايط نامعلوم را مورد توجه قرار دهيم ، انتخاب بين حمل يک چتر و عدم حمل آن در يک روز ابري را بررسي مي‌نماييم . اينجا ما دو راه پيش روي داريم : 1- حمل يک وسيلة ناجور که در صورت وقوع باران مي‌تواند ما را از بيماري يا خيس شدن حفظ کند.

2- عدم حمل چتر و آرزوي اين که در باران نمانيم . چون ممکن است پيش بيني هوا نا صحيح باشد ، ما در مورد آمدن باران ، اطمينان نداريم . اما به علت نياز، مجبوريم تصميم گيري کنيم . مطلب ساده فوق بيانگر تصميم گيري تحت شرايط نامعلوم است يعني يک اقدام (عمل) بايد صورت پذيرد حتي هنگامي‌که نتيجه آن نامعلوم است و از طريق شانس ، معين مي‌شود .

 

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

تعداد صفحات :  36

 

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1299 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:46 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل