آموزش معماری

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

چكيده:

مروري بر دانشكده UIC:

1- فلسفه مدرسه معماري در اين است كه آموختن معماري در نفس عملش رشته ايست از مجموعه رشته ها، طراحيهاي معمارانه به عنوان يك كار تركيبي.

2- اهميت به فرهنگ و دانش تكنولوژي در كنار اهميت به درس تاريخ و تئوري معماري، سازه و طراحي به كمك كامپيوتر

3- رعايت سلسله مراتب در آموزش دانشجويان و برنامه ريزي آموزشي براي فارغ التحصيلان رشته معماري

4- آزمايشگاه كامپيوتر و رسانه هاي تصويري با آنكه جزئي از دانشكده هستند، به صورت مستقل هم عمل مي كنند. يعني دانشجويان در ساعتي غير از ساعات اداري هم مي توانند از آن استفاده كنند.

5- مركز طراحي شهر: مطالعه و تمرين در طراحي فضاهاي عمومي شهر روي پروژه هاي واقعي

6- فضاهاي تبليغاتي دانشكده (نمايشگاه موقت)

 

مروري بر مدرسه معماري فلوريدا:

1- مدرسه فلوريدا، دو مدرك براي دانشجويان در نظر دارد:

                                    طراحي در استوديوهاي معماري و طراحي داخلي

و دو مدرك براي فارغ التحصيلان: تخصصي معماري و تخصصي معماري منظر

2- همكاري با ساير رشته ها در استوديوهاي طراحي.

3- برناهم آموزشي فارغ التحصيلان: تحقق و تفحص در طراحي معماري در مناطق گرمسير و سردسير – محيط و انرژي – تكنولوژيهاي پيشرفته ساختمان سازي.

4- پروژه ساختمان مدرسه از اينجا شروع شد كه معماري مي تواند عمل متقابل را ايجاد كند. عمل متقابل بين برنامه ريزي فيزيكي و تشكيلات فضايي (توده و فضا).

5- از حياط مركزي به عنوان يك فضا براي بحث و مناظره، جلسه معارفه دانشجويان در اول سال تحصيلي، جشن پايان سال و نمايشگاههاي معماري استفاده مي شود.

6- در اين پروژه، نيروها فرم را تحت تاثير قرار داده اند.

7- جابجائي برداري پل هاي ارتباطي و راهروها، به تعريف موقعيت قرارگيري (جايگيري) مولدهاي زرد و قرمز، كمك فراوان نموده اند.

8- استفاده از رنگهاي اصلي در احجام (بافت)

 

مروري بر مدرسه معماري A.A:

1- موسسه آزاد براي معماران جواني كه براي يادگيري گردهم آمده بودند.

2- مهمترين وظيفه: پرورش قدرت تخيل فردي

3- سه بخش اصلي مدرسه معماري A.A:

- مدرسه متوسطه- مدرسه تخصصي-مدرسه فوق تخصصي

4- سه حوزه اصلي برنامه ريزي آموزشي:

- تاريخ- تئوري (مباني نظري معماري)- تكنولوژي

5- مدرسه معماري A-A به صورت مجتمعي بوده كه اعضايش دائما در حال بررسي، بازبيني و تطابق پروژه هاي معماري در پاسخگويي به نيازهاي متحول جامعه بودند.

6- پايه هاي خود را بر ارتباط مستقيم با تغيير فرهنگ بنا نهاده است.

پيشنهاد طرح تحقيق

•           مقدمه:

ادامه تحصيل در جامعه اي كه مقدمه اي بر بيان مساله بخش عمده اي از جمعيت آن را افراد زير 25سال تشكيل مي دهد، اهميتي حياتي و سرنوشت ساز دارد. اما اينكه تحصيل در نظام دانشگاهي موجود تا چه اندازه فرد را براي زندگي شخصي و

حرفه اي و اجتماعي آماده مي كند؟ آيا كيفيت آموزش در رشته هاي گوناگون و مقاطع مختلف دانشگاهي مناسب است؟

 

•           بيان مسئله:

-           آموزش معماري يكي از مهم ترين مباحث در زمينه معماري امروز در ايران به شمار مي آيد. زيرا در دوره اي هستيم كه مسائل و امكانات بسيار متنوعي در زمينه معماري مطرح شده است كه در بسياري از عرصه ها در عمل آن ها مواجه هستيم بدون آن كه اهداف و برنامه هاي آگاهانه و انديشه شده اي درباره آن ها داشته باشيم.

اينكه معمار امروزي از كجا شروع مي كند؟ چگونه وارد رشته معماري مي شود و در چه محيطي پرورش مي يابد؟ چه مسيري را طي مي كند و نقش آموزش در اين ميان به چه ميزان است؟ آيا محتواي دروس معماري، شيوه تدريس آنها كه با خلق و خو و خصوصيات خاص رشته معماري متناسب است؟ و سئوالات ديگري كه در اين زمينه به ذهن متبادر مي شود. مسائلي است كه قرار است به بحث در مورد آن بپردازيم؟

اگر به تاريخ معاصر آموزش دانشگاهي ايران رجوع كنيم، از سال 1357به بعد پس از انقلاب اسلامي كه تحولات سريع و همه جانبه و فراگير سرتاسر جامعه را پوشاند مي بينيم كه معماري هم از اين موضوع جدا نبوده است،شمار مدارس مراكز فني حرفه اي و دانشكده هاي معماري، در دهه هاي اخير افزايش چشمگير و ناباورانه اي داشته است و در هر كدام از آنها صدها دانش جو و دانش آموز دوره آموزشي را طي مي كنند، در حالي كه شايد بدون اغراق بتوان اظهار داشت كه در بسياري آنها باعث و بررسي كافي درباره اهداف و روش هاي آموزشي صورت نگرفته و فعاليت هاي آموزشي به طور كوتاه مدت به پيش رانده مي شوند، بدون آنكه درباره نتايج و پي آمدهاي آن بررسي و انديشه كافي صورت گرفته باشد.

مدارس، هنرستان و دانشكده هاي قديمي تر نيز همچنان به راه خود ادامه مي دهند، بدون آن كه ثمره و بازده روش هاي آموزشي خود را در مسيري كه طي كرده اند، به طور اساسي مورد ارزيابي قرار دهند.

به دليل اهميت و حساسيت آموزش معماري نسبت به برخي از ديگر تخصص ها در اين رشته نمي توان به سادگي مانند رشته هاي علوم طبيعي يا رشته هاي فني و مهندسي نسبت به انتقال دانش و تجربيات حرفه اي اقدام كرد، زيرا از يك سر اهداف مسئولان و برنامه ريزي هاي هر واحد آموزشي و از سوي ديگر آگاهي  كارايي رشته آموزشي نسب به اهداف علمي و آموزشي بسيار اهميت دارد. در يك نگاه اجمالي مي توان برخي مباحث بنيادي آموزش معماري در ايران را به چند گروه به شرح زير نام برد:

1-         اهداف و گرايش 2- روش ها و برنامه ها 3- محتوا و اطلاعات پايه         4- پژوهش 5- مديرآموزشي و پژوهشي 6- اساتيد و مدرسان                7- دانشجويان و دانش آموزان 8- فضا و امكانات آموزشي 9- ارتباط آموزش معماري با نيازهاي اجتماعي 10- كارفرمايان و مردم.

 

این فایل به همراه چکیده ، متن اصلی تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

تعداد صفحات :192

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1330 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 192

حجم فایل:48,309 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل