تحقیق بررسي مقايسه ي بهداشت رواني در زنان ومردان شاغل

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

فهرست مطالب

فصل اول ، موضوع پژوهش

مقدمه     2

بیان مسئله            4

موانع اشتغال زنان 8

1-موانع اجتماعی   8

2-موانع آموزشی   8

اهمیت موضوع     10

اهداف تحقیق        11

اهداف جزئی         11

تعریف نظری و عملیاتی متغیرها        12

تعریف عملیاتی بهداشت روانی           12

فصل دوم : پیشینه پژوهش

تحقیقات داخل کشور            15

 

فصل سوم : روش تحقیق

پایایی پرسشنامه     19

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها          21

1-4-آمار توصیفی 21

1-1-4-توصیف وضعیت پاسخگویان براساس جنسیت        21

2-1-4-توصیف وضعیت تحصیلی پاسخگویان    22

3-1-4-توصیف وضعیت سابقه اشتغال پاسخگویان           23

4-1-4-توصیف وضعیت سنی پاسخگویان         24

2-4-آمار استنباطی             26

1-2-4-بررسی سوال اول پژوهش       26

2-2-4-بررسی سوال دوم پژوهش       28

3-2-4-بررسی سوال سوم پژوهش       30

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری            32

منابع و ماخذ         34

چکیده :

             پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بهداشت روانی زنان و مردان شاغل صورت گرفته است . جهت بررسی پژوهش حاضر از تعداد 60 نفر از شاغلین آموزش و پرورش ناحيه 1 شيراز (30 زن و 20 مرد) درسال 87-86 به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه بهداشت روانی پاسخ دادند . ونتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها که در فصل چهارم ارائه گردید مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تبيین‌های احتمالی برای نتایج به دست آمده مطرح می‌شود.

 

مقدمه

روان شناسي علم تحقيق در رفتار موجودات زنده و به ويژه در تفكر ، احساس و رفتار بشر است . به همين دليل از چندي پيش روان شناسان علاقه شديدي نسبت به مشكلات عملي كه براي افراد بشر پيش مي آيد و راه حل هايي كه مي توان براي آنها پيشنهاد داد ، پيدا كردند . منظور روان شناسي ، علاوه بر پيشرفت علمي و صنفي ، بهبود بخشيدن به زندگي انسان نيز هست . اين علاقه روز افزون روان شناسان به مسائل روزمره و علمي بشر موجب شده است كه دانش ما در افراد ، به ويژه كساني كه دچار مشكلات رواني هستند  به طور قابل ملاحظه اي افزايش يابد . عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انساني بسيار مشهود و فراوان است .

           در هر طبقه و صنفي و در هر گروه و جمعي اشخاص نامتعادلي زندگي مي كنند . بنابر اين در مورد همه افراد ، اعم از كارگر ، دانش پژوه ، پزشك ، مهندس ، كشاورز ، استاد دانشگاه و ... ، خطر ابتلا به ناراحتي هاي رواني وجود دارد . به عبارت ديگر هيچ فرد انساني در برابر امراض مصونيت ندارد . البته دانستن اينكه هر شخصي ممكن است گرفتار ناراحتي رواني شود  ، خود به خود كافي نيست ؛ زيرا بهداشت رواني تنها منحصر به تشريح علل اختلالات رفتار نيست ، بلكه هدف اصلي آن پيشگيري از وقوع ناراحتي هاست . پيشگيري به معناي وسيع آن ، عبارتست از به وجود آوردن عواملي كه مكمل زندگي سالم و طبيعي است ، به علاوه ي درمان اختلالات جزئي رفتار ، به منظور جلوگيري از وقوع بيماري هاي شديد رواني (شاملو، 1378).

            نشانه ها   ، يافته هاي عيني هستند كه متخصص باليني مشاهده مي كند مثل عواطف محدود و كندي رواني – حركتي. علائم   ، تجارب ذهني توصيف شده توسط بيمار هستند مثل خلق افسرده و كاهش نيرو . نشانگان   گروهی از علائم و نشانه ها است که تواماً به صورت یک حالت قابل شناخت ظاهر می شوند و ممکن است نسبت به یک بیماری یا اختلال جنبه  که اختصاصی کمتری داشته باشند اکثر اختلالات روانی درواقع نشانگان هستند . روانپزشكي ممكن است از علل متعددي ناشي شود به همين دليل طرحي براي طبقه بندي علل ضروري است برخي علل اختلالات رواني را به دو دسته تقسيم كرده اند :

1-علل جسمانی يا محيط داخلي : شامل عوامل ارثي ، مادرزادي ، شرايط فيزيكي و فيزيولوژيكي بدن

2-علل محيطي يا محيط خارجي : شامل عوامل جغرافيايي ، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي ، عفونت ، مسموميت ، ضربه و فشار رواني و ... يكي ازعلل اختلالات رواني عوامل محيطي – اجتماعي مي باشد . سنن يك فرهنگ ممكن است ايجاد مشكل نمايد به ويژه اگرفرد به محيط ديگر مهاجرت نموده و در فرايند جذب آن قرار گرفته باشد(با حجب الماسی ، 1385) .

 

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

 

تعداد صفحات :

 

 

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1337 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:75 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل