اختلالات خواب در ميان دانشجويان پزشكي و غير پزشكي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

خواب، بخش عادي از زندگي‌ ما بحساب مي آيد كه به ندرت به ماهيت آن توجه مي‌كنيم .

 هنگامي كه خوب به اين مسأله بيانديشيم ، در مي‌يابيم كه خوابيدن عملي واقعاً شگفت‌انگيز است . در طول خواب ماهشياري و كنترل اعمال و افكارمان را از دست مي دهيم و اين اتفاقي است كه اگر در بيداري براي ما رخ دهد بسيار وحشتناك خواهد بود . با اين وجود هر شب اين اتفاق روي مي‌دهد و مامي‌خوابيم . (خواب در حفظ سلامت جسم و روان نقش حياتي دارد تقويت سيستم ايمني بدن ،‌ترميم نورون‌ها و حفظ كارآمدي سيستم عصبي ، سازماندهي يادگيري و حافظه، رشد كودكان و نوجوانان %80 هورمون رشد حين خواب ترشح مي‌شود ) از نقش‌هاي عمده خواب هستند( اتكينسون و همكاران 1384،70-366)

خواب يكي از نيازهاي فيزيولوژيكي انسان است در صورتي كه رفع اين نياز در فردي با مشكل مواجه شود ممكن است دچار انواع اختلالات جسمي ،‌رواني گردد . ماهيت خواب و كيفيت آن در قرون و اعصار مختلف با توجه به پيشرفت‌هاي هر زمان خاص به انحاء گوناگون مورد بررسي واقع شده است .

 يكي ازمسائلي كه در ارتباط با خواب و خوابيدن ،‌ همواره مطرح بوده است اختلالاتي است كه در آن رخ مي‌دهد روانشناسان همواره در پي كشف علل ،ماهيت و درمان اين اختلالات بوده‌اند و روش‌هاي گوناگوني براي غلبه بر اين اختلالات طراحي كرده‌اند . بي‌خوابي ، پرخوابي ، راه رفتن در خواب ، حرف زدن در خواب ، حمله‌هاي خواب ،خوابزدگي ، وحشت‌هاي شبانه ، كابوس‌ها و غيره انواع اختلالات رايجي هستند كه درخواب طبيعي ايجاد مشكل مي‌كنند (‌بخشايش : نوشته‌ي مورين  1379، 90-81 )

 

مقدمه :

 خواب ، فرايندي است كه مغز براي كارايي بهتر به آن نياز دارد . اهميت اختلالات خواب از نظر عموم به خوبي درك نشده است. گر چه اشخاص مبتلا به مشكلات و اختلالات خواب نااميدانه درجستجوي كمك بر مي آيند .

 خواب در واقع دوره‌اي از استراحت است و جزء نيازهاي روزانه‌ي بشر مي‌باشد . يونانيان باستان نياز به خواب را خداي خواب : هيپنوز ، فرزند تيرگي و شب ، و برادر مرگ كه نيروي او در كل بشريت ادامه دارد ، مي‌‌ناميدند .

 آنان معتقدند بودند كه اين نيرو چنان زياد است كه حتي خدايان تسليم آن مي‌شوند .

 از زماني كه بشر به ياد دارد همواره خواب و ماهيت رمزآلود آن مورد توجه بوده است .

این فایل به همراه چکیده ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار  می‌گیرد.

 

تعداد صفحات : 97


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1290 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 97

حجم فایل:99 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل