تحقیق تعليم و تربيت

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

فهرست عناوين

مقدمه    

در بيان ادب         

در آداب حضرت ربوبيت     

در آداب حضرت رسالت      

آداب مريد و مراد  

احتياج به انبياء در پرورش انسان       

مقام شيخي و شرايط صفات آن از نظر نجم الدين رازي     

آداب و وظايف شيخ نسبت به مريد از نظر عزالدين محمود كاشاني   

شرايط و صفات مريدي و آداب آن از نظر نجم الدين رازي 

در آداب مريد با شيخ از نظر عزالدين محمود كاشاني        

شرايط شاگردپذيري از نظر ابوسعيد ابوالخير     

چند نكته 

چكيده    

 

چكيده

ادب عبارت است از رعيات كردن حدود هر كسي نسبت بدان كس همچنين ادب يعني نگاه داشتن و رعايت شرايط هر چيز و در اصطلاح ملكه اي است در شخص كه او را از كارهاي زشت بازدارد. جمع ادب، آداب است و براي هر چيز آدابي است.

در طول تاريخ تصوف همواره مشايخ متصوفه شاگرداني را تربيت نموده اند تا همواره بناي عرفان مستحكم بماند و طبيعي است كه براي شيخ يا مراد آداب و شرايطي بوده است. همچنين سالك راه يا مريد ملزم به رعايت آداب و شرايطي خاص بوده تا استحقاق مريد بودن را داشته باشد و مراد او را به مريدي بپذيرد. زيرا همچنان كه براي حضرت ربوبيت و حضرت رسالت آدابي است كه بايد رعايت شود براي شيخ و مقام شيخي نيز كه در تربيت شاگردان مي كوشد آدابي است كه رعايت آن بر سالكان راه واجب است.

هر كدام از مشايخ اهل تصوف شرايط و آدابي را ذكر كرده اند از جمله نجم الدين رازي در كتاب مرصاد العباد بيست صفت براي شيخ و بيست صفت براي مريد برشمرده است. همچنين عزالدين محمود كاشاني در كتاب مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه پانزده صفت براي مراد و پانزده صفت براي مريد ذكر كرده است. علاوه بر اين در كتاب اسرار التوحيد في مقامات شيخ ابوسعيد ابوالخير 10 شرط ذكر شده كه رعايت آن براي شاگرد يا مريد الزامي است.

مقدمه

يكي از مواردي كه بي شك در تعليم و تربيت مؤثر است رعايت ادب و شرايط خاصي است كه بر شاگرد و معلم مترتب است آموزش و نيز فراگيري علم در طول تاريخ جريان داشته و در اين مسير معلمي موفق بوده كه متصف به صفات و ويژگيهاي خاصي بوده است و نيز شاگردي بهتر از ديگران مطالب استاد خود را فرا گرفته كه آداب و شرايط شاگردي را بهتر درك نموده و آنرا رعايت كرده است.

بررسي متون گذشته و توجه به سيره بزرگان تعليم و تربيت به ما اين امكان را مي دهد تا ظرايف و نكات ارزنده و مفيد استاد و شاگردي را بشناسيم و در راه تعليم و تربيت بكار بنديم و آنچه از اين آداب در زمان حاضر قابل استفاده است نصب العين خود قرار دهيم.

يكي از مواردي كه در اين باره قابل بررسي و استفاده است متون عرفاني و آثار اهل عرفان و تصوف است كه بنده سعي كرده ام تا مطالبي را استخراج نمايم. آنچه پيش روست مطالبي است كه از برخي آثار مشايخ متصرفه از جمله مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه مرصاد العباد اسرار التوحيد و كتاب نشان از بي نشانها جمع آوري شده به اميد اينكه انشاء الله مورد استفاده قرار گيرد.

 

در بيان ادب

ادب: نگاه داشتن و رعايت شرايط هر چيز، و در اصطلاح ملكه اي است در شخص كه او را از كارهاي زشت باز دارد. «ادبه» يعني او را مهذب و پاك و اخلاق او را مرضي كرد و به معناي آموختن علم ادب و عقوبت شخصي كه بدي كرده است،‌نيز هست. جمع آن آداب است و آداب بر علوم و معارف بطور كلي و بر علوم مستظرفه بطور خاص اطلاق مي گردد ادب كامل آن بود كه ظاهر و باطن او به محاسن اخلاق و اقوال و نيات آراسته بود. اخلاقش مطابق اقوال باشد و نياتش موافق اعمال. چنانكه نمايد باشد و چنانكه باشد نمايد.

 

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

 

تعداد صفحات : 31


 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1532 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل